تضمین کیفیت
مفهوم تضمین چیزی نیست جز یک اعلامیه که به شما اطمینان میدهد یک محصول یا خدمت بدون هیچ مشکلی مطابق با انتظارات یا الزامات کار میکند.
اهمیت تضمین کیفیت (QA)
QA کمک میکند تا محصولات و خدماتی را ارائه شود که انتظارات و نیازهای مشتریان را برآورده کند. تولید محصول باکیفیت بالا باعث ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتریان میشود. استانداردها و رویههای تعریف شده توسط یک برنامه QA به جلوگیری از بروز نقص در محصول کمک میکند. یک سازمان باید از این مفهوم استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که محصول با رویههای صحیح، طراحی و اجرا شده است. این به کاهش بروز مشکل و خطا در محصول نهایی کمک میکند. کسب گواهینامه تضمین کیفیت نشان میدهد که فرد از نظر حرفهای به اصول، مهارتها و تواناییهای استاندارد مجهز است.
شرح وظایف تضمین کیفیت
مهمترین مسئولیتهای تضمین کیفیت شغل مدیر تضمین کیفیت یا مسئول تضمین کیفیت در زیر لیست شده است
- شناسایی فرآیندهای سازمان و تعیین شاخصهای پایش و اندازهگیری آن
- همکاری در تدوین استراتژیهای سازمان و طرحریزی اهداف و برنامههای کیفیت
- پیگیری تحقق اهداف و برنامههای کیفیت و گزارش دهی به مدیریت ارشد
- همکاری در شناسایی ریسکها و فرصتهای فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آنها
- تدوین یا بازنگری مستندات موردنیاز فرآیندها از طریق مستند سازی شامل روش اجرایی، دستورالعمل و فرمها با همکاری مسئولین فرآیندها
- درخواست اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه به منظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
- پیگیری اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه بمنظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
- ارائه گزارش و پیشنهادات در جهت بهبود فعالیت ها به مدیریت ارشد
- همکاری در پایش واندازه گیری فرآیندهای سازمان
- همکاری با کارشناسان فنی و تولید جهت تدوین استانداردهای محصول/خدمات.
- دریافت نتایج پایش و اندازه گیری فرایند از سایر فرآیند ها .
- نظارت بر تحت کنترل قرار گرفتن مدارک سیستم مدیریت
- نظارت بر تحت کنترل قراردادن مدارک با منشاء برون سازمانی
- به روز آوری الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول و خدمات
- بررسی درخواست تغییر مدارک و بررسی آن
- نظارت بر عملکرد فرآیندهای سیستم مدیریت و ارائه گزارش به مدیریت .
- تهیه گزارشات تحلیلی از وضعیت سیستم مدیریت کیفیت به مدیریت ارشد . همکاری در تجزیه و تحلیل نمودارها و گزارش های دریافتی از فرآیندها.
- تعیین تیم ممیزی داخلی و همکاری در اجرای ممیزی داخلی .
- تهیه گزارش ممیزی داخلی و ارائه آن به مدیریت ارشد .
- اعلام برنامه ممیزی داخلی به کلیه فرآیند ها .
- پی گیری عدم انطباق های ممیزی ها و همکاری جهت بر طرف نمودن آن .
- نگهداری سوابق ممیزی های داخلی و خارجی .
- ارتباط با سازمان بیرونی از جمله شرکت های صدور گواهی دهنده و بازرسی در خصوص مسائل سیستم مدیریت .
- بازنگری مستندات سیستم مدیریت سالیانه .
- جمع آوری گزارشات مورد نیاز جهت جلسات بازنگری مدیریت و ارائه آن به مدیریت ارشد .
- پیگیری مصوبات جلسه بازنگری مدیریت و گزارش وضعیت تحقق آن به مدیریت ارشد .
- تهیه گزارش از وضعیت تحقق اهداف و ارائه به مدیریت ارشد .
- تعیین نیازهای آموزشی
- ارتباط با ذی نفعان در خصوص مسائل کیفیت محصول یا خدمات و سیستم مدیریت نظیر شرکت گواهی دهنده خارجی و …
- حصول اطمینان از انظباق فرآیندهای تولید و ساخت با الزامات و مقرراتی قانونی.
- ارزیابی نیازها و الزامات مشتریان جهت اطمینان از برآورده سازی آنها.
- همکاری در تعیین مشخصات کیفیت محصول یا خدمات با واحد مهندسی یا کیفیت.
- و …